Як Джордж Оруелл повернувся на Бі-бі-сі 70 років потому

Вчора, 7 листопада 2017, в британській столиці відбулася без перебільшення видатна і знакова подія: біля штаб-квартири Бі-Бі-Сі відкрили пам’ятник Джорджу Орвеллу – письменнику і публіцисту, голос якого став найчутнішим для справді совісної і прогресивної частини людства проти всіх видів тоталітаризму.

Особлива заслуга Джорджа Орвелла полягала в тому, що він одним з перших розгледів і приклав всіх зусиль для розвінчання саме т.зв. “комуністичного”, сталінського тоталітаризму. Як відомо, тодішня “ліва інтелігенція” дуже толерувала “досягнення” першої країни “реального соціалізму” і дуже неохоче відкривала очі на те, що творилося за “залізною завісою”…

Саме тому, видається дуже знаковим те, що відкриття пам’ятника відбулося в день 100-х роковин “октябрьського” перевороту в Петрограді.

Пропонуємо репортаж про це (переклад – schozavtra):

http://www.bbc.com/russian/features-41898258
Як Джордж Оруелл повернувся на Бі-бі-сі 70 років потому

Оруелл вважав, що робота на Бі-бі-сі є його внеском у воєнну кампанію

У будівлі Бі-бі-сі в центрі Лондона з’явився новий мешканець: він високий, бронзовий і любить покурити. З вівторка пам’ятник письменнику Джорджу Оруеллу прикрашає будівлю штаб-квартири Бі-бі-сі – “Бродкастінг хауса”: недалеко від цього місця Оруелл працював продюсером на радіо під час Другої світової війни. Якою ж була діяльність на Бі-бі-сі автора знаменитого роману “1984”? І чи подобалася йому ця робота?

Протягом декількох десятиліть співробітників корпорації забавляла думка, що Оруелл вважав свої два роки роботи на Бі-бі-сі сущим пеклом.

У фіналі роману “1984” його головний герой Уїнстон Сміт опиняється замкненим у підземній кімнаті номер 101 в Міністерстві любові.

Якщо свобода щось значить, то вона означає право говорити людям те, чого вони не хочуть чути
Джордж Оруелл

Тут йому належить зустрітися з головною фобією всього свого життя (з’ясовується, що це щури). Оскільки книга вийшла у 1949 році, виникали припущення, що це було відсилання до кімнати під тим же номером в будівлі Бі-бі-сі, де йому доводилося бути присутнім на нескінченних нудних планерках.

Ця теорія імпонує письменникам, які намагаються зрозуміти вплив, який справив на Оруелла невдалий період в його кар’єрі (він працював на Бі-бі-сі з серпня 1941 по листопад 1943 року).

Однак Оруелл за цей час навіть не з’являвся в будівлі “Бродкастінг хауса”: у віці 38 років він почав працювати асистентом на радіо в BBC Overseas Service (колишня назва Всесвітньої служби Бі-бі-сі) в будівлі за адресою 55 Portland Place.

Романи “1984” і “Колгосп тварин” принесли Оруеллу всесвітню славу

Через рік він отримав посаду продюсера і почав працювати у підвальному приміщенні, яке Бі-бі-сі під час війни орендувала у магазину “Пітер Робінсон” на Оксфорд-стріт.

На той час Оруелл уже був відомим журналістом і письменником, однак ще не отримав всесвітнього визнання, яке пізніше йому принесуть романи ” Колгосп тварин” і “1984”.

Біограф Оруелла Д.Дж.Тейлор вважає, що письменник щиро хотів працювати в корпорації.

Його здоров’я було вже сильно підірване, і було очевидно, що його ніколи не призвуть на війну. Я думаю, що він сприймав роботу на Бі-бі-сі як своєрідну участь у воєнній кампанії“, – говорить Тейлор.

Позаду пам’ятника на стіні викарбувана цитата про свободу

Пристрасний пропагандист

На самому початку Оруелл спеціалізувався на написанні щотижневих новинних коментарів, розрахованих на аудиторію в Індії – в ефірі їх зачитували індійські співробітники. Сценарії цих випусків були виявлені і опубліковані в 1980-і роки. Там містяться сухі новини про війну і немає ніяких претензій на високу літературу.

Наприклад, рівно 75 років тому в ці дні його новинні коментарі були присвячені другому бою при Ель-Аламейні.

Єгипетська битва стала великою перемогою для союзників. Країни “осі” ще не розгромлені, але знаходяться у великій небезпеці“, – йдеться у повідомленні 1942 року.

На думку Тейлора, Оруелл був пристрасним пропагандистом.

Це може здатися дивним, оскільки сьогодні ми знаємо Оруелла як одного з найбільш правдивих письменників. Але він знав, що на війні потрібна перемога і що хороша пропаганда стане її частиною. Коли пізніше він розчарувався в цьому (а це, звичайно, сталося), то причиною цього стали побоювання, що пропаганда була просто неефективною“, – розповідає біограф.

Скульптор Мартін Дженнінгс вважає, що Джордж Оруелл – “останній, кого потрібно ставити на постамент”

У нього не було сумнівів в концепції пропаганди заради справи, яка була морально правильною, якщо не доходило до брехні. Але є своєрідна іронія в тому, що він був пропагандистом режиму, який воював з іншим режимом – і в цьому, безумовно, ми бачимо коріння роману “1984”, – відзначає Тейлор.

На другий рік роботи Оруелла керівництво, судячи з усього, вирішило, що оскільки він був відомим прихильником незалежності Індії, то було б добре, щоб в Індії його ім’я асоціювалося з програмами Бі-бі-сі. Участь Оруелла в радіопрограмах ніби робила пропаганду менш пропагандистською.

Він залучив до мовлення на Азію відомих письменників Томаса Стернза Еліота і Едварда Моргана Форстера і став виходити в ефір сам, хоча в січні 1943 року інспектор BBC Overseas Service Дж.Б.Кларк написав службову записку, в якій назвав голос письменника “непривабливим”.

Довгий час документалісти безуспішно намагалися знайти в архіві Бі-бі-сі програми, в яких брав участь Оруелл. За словами керівника архіву Саймона Рукса, це сумно, але не дивно.

За часів Оруелла записи проводилися дуже рідко: радіо в основному існувало у вигляді прямого ефіру. Але під час війни Бі-бі-сі розширила свої закордонні трансляції. Якщо ви забезпечуєте радіомовлення на Індію (чим часто займався Оруелл), то частини програми повинні транслюватися посеред ночі. Запис мав полегшити цей процес“, – пояснює Рукс.

Однак запис робився на ацетатні диски: на них наносився дуже тонкий шар лакування, і після декількох прослуховувань вони стиралися. Іноді записи переписувалися на більш надійні архівні диски для постійного використання. Однак лише деякі програми зарубіжної служби зберігалися – і на жаль, не збереглося нічого за участю Джорджа Оруелла“, – говорить глава архіву.

Трибуна замість постаменту

Оруелл помер у 1950-му році у віці 46 років. Його голос виявився недоступним скульптору Мартіну Дженнінгсу, який отримав замовлення на пам’ятник письменнику. Раніше він удостоївся похвал за скульптурні зображення письменників Джона Бетчемана і Філіпа Ларкіна.

Я багато років є шанувальником Оруелла, тому я думаю, що базою для цієї роботи стало моє знання його творів. Я радий, що [померлий у 2014 році юрист і член парламенту від лейбористів] Бен Уайтекер підтримав цю ідею“, – говорить Дженнінгс.

Оруелл повернувся вже в оновлену штаб-квартиру Бі-бі-сі

Бі-бі-сі надала прекрасний майданчик, але все фінансування надійшло від приватних осіб. Але коли я дізнався подробиці проекту, я задумався про одну річ. Вона (статуя) стоїть біля високої кам’яної стіни і буде піднята на постамент. Але мені здається, що Оруелл – остання людина, яку потрібно ставити на постамент. І я зробив так, щоб він ніби нахилявся до глядача – і здавалося, ніби він стоїть на трибуні і виголошує промову“, – пояснює скульптор.

Місце, де встановлено пам’ятник, вважається неофіційним куточком для куріння співробітників Бі-бі-сі, тому самокрутка в руках Оруелла виглядає цілком природно. Письменник також зображений у своєму трохи незграбному, невідповідному за розміром одязі і з розкуйовдженою зачіскою, характерною для нього.

Однак місце [установки пам’ятника] вимагало певних слів за спиною Оруелла: інакше пам’ятник міг здатися неповноцінним. Зрештою Бен Уайтекер зробив правильний вибір“, – говорить Дженнінгс.

За спиною письменника – цитата з передмови до Animal Farm (“Колгоспу тварин”), яка так і не була опублікована: “Якщо свобода щось значить, то вона означає право говорити людям те, чого вони не хочуть чути”.

За словами Дженнінгса, це “цікавий і викличний набір слів для диктора громадського радіо”.

Тут і Оруелл звертається до політичних журналістів Бі-бі-сі, і Бі-бі-сі заявляє про свою позицію по відношенню до публіки“, – зазначає скульптор.

Джерело:
http://www.bbc.com/russian/features-41898258
Как Джордж Оруэлл вернулся на Би-би-си 70 лет спустя
Винсент Доуд
Корреспондент по вопросам культуры
7 ноября 2017

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *